دارنده مدال نقره تیمی بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ در رشته شطرنج نابینایان : یک اراده بزرگ و یک همت فردی لازم است تا فرد را به یک الگوی مرجع تبدیل کند

علیرضا قورچی بیگی از آن دسته از ورزشکارانی است که نابینا نبوده بلکه در مسیر زندگی از نعمت بینایی محروم شده است.

قورچی بیگی در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون نابینایان وکم بینایان می‌گوید: در سن سه سالگی بر اثر یک بیماری و تب عصب بینایی ام درگیر و کم بینا شدم و به مرور در سال 95   و با  تشدید مشکلات  بینایی  به مرور نابینا شدم .
آشنایی با این رشته ورزشی برای قورچی بیگی در سن 4 سالگی نقطه عطفی بود برای اهداف آتی زندگیش ، آنچنان که از سال 80 به صورت حرفه ای با شطرنج سرو کار داشته  و قهرمان مسابقات دانش آموزی و پس از آن  دانشجویی شد.  این قهرمانیها یی که ورزشکار قزوینی از آن به عنوان سرآغازی برای مدال‌های پر تکرارش می‌داند تا امروز به حدود 50عدد در عناوین لیگ ، قهرمانی کشور ، لیگ نابینایان و بازیهای اوپن  رسیده است .
از سال 85 نام قورچی بیگی در رقابت‌های کشوری نابینایان به میان آمد و  وارد عرصه ورزش نابینایان شد، نخستین اعزام او در سال 2011  به ترکیه بود که عنوان نهم را به دست آورد و درسال 2012  به هند می‌رود و در آنجا مدال نقره میز خود را کسب مینماید  ، در ادامه  ی این راه ورزشی قورچی بیگی نا امید نشده و با  اهدافی که در سر پرورش میداد خود را به  مسابقات 2015 اسلوونی رساند و چهارم شد و درنهایت نیز در رقابتهای پارآسیایی جاکارتا خوش درخشیده و نایب قهرمانی  این مسابقات را به خود اختصاص داد.
نایب قهرمان بازی‌های پارآسیایی جاکارتا  در توضیح فلسفی این رشته همچون الکساندر آلخین معتقد است : شطرنج به شما یاد می دهد که در زندگی هدف دار و واقع گرا باشید.تنها با درست شمردن و پذیرفتن اشتباهات است که می توانید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و استاد خوبی شده و متبحر شوید، در شطرنج یک اراده بزرگ و یک همت فردی لازم است تا فرد را به یک الگوی مرجع تبدیل کند.
عضو تیم ملی شطرنج نابینایان و کم بینایان در خصوص حضورش در اردوها میگوید: بعد از شرکت در مسابقات قهرمانی کشور شطرنج که  آبان ماه سال گذشته برگزار شد به تیم ملی دعوت شدم و تا کنون 4 مرحله از اردوی آمادگی را پشت سر گذاشته ام . در این اردوها علاوه بر تمرینات فنی درون اردویی  ،مباحثی چون روانشناسی ورزشی و فرهنگی و همچنین تمرینات آمادگی جسمانی به صورت جدی وحرفه ای در حال انجام است .
نایب قهرمان جاکارتا با مهم شمردن رقبای قزاقستانی ، هندی و چینی خود افزود : رقبای ما هچون ما  در جاکارتا برای اولین بار حضور داشتند  و قطعا با ورود کشورهای جدید  در هانگژو برنامه ریزیهای بیشتری در این دوه از مسابقات صورت گرفته که امیدواریم تا حضورمان در هانگژو بتوانیم با حمایت مسئولین به تورنمنت های بیشتری  برویم  چرا که این مهم در پیشرفت شطرنج در رقابتهای پیش رو بسیار تاثیر گذار خواهد بود .