توسعه ورزش همگانی در بین اقشار ضعیف جامعه ضروری است/ ورزش های همگانی نقش بسیار مهمی در ایجاد نشاط خانوادگی ایفا می کند

.

 به گزارش روابط عمومی فدراسیون نابینایان وکم بینایان ، مسئول انجمن ورزشهای همگانی فدراسیون نابینایان وکم بینایان روز گذشته در گفتگو با رییس فدراسیون گفت: با توجه به محدوديت‌هاي  جامعه نابینایان و کم بینایان  از بعد فرهنگ سازی  و خصوصا قهرماني ورزش، نياز است با پرداختن به هر دو بعد (همگاني و قهرماني)، نابینایان و کم بینایان بيشتري را وارد عرصه ورزش كنيم چرا که  توسعه ورزش همگانی در بین اقشار جامعه بسیار ضروری است .

منیژه منصوری  با تاكيد براينكه ورزش «همگاني و قهرماني» لازم و ملزوم يكديگر هستند، اظهار داشت: با توجه به محدوديت‌هاي بي شماری که  قشر نابینا و کم بینا نسبت به ساير فدراسيونها دارند، قطعا مطرح شدن ورزش همگاني نه تنها عامل موثري براي حضور هر چه بيشتر  مخاطبان این فدراسیون در عرصه‌ي ورزش و انجام فرهنگ‌سازي عميق در اين رابطه خواهد بود، بلكه در رشد و تقويت ورزش قهرماني هم نقش بسزايي را به دنبال خواهد داشت.

منصوری افزود : ورزش های همگانی نقش بسیار مهمی در ایجاد نشاط خانوادگی ایفا می کندبر همین اساس هدف کمیته همگانی فدراسیون نابینایان وکم بینایان ارائه  و اجرای برنامه  راهبردی در قالب تقویم ورزشی، معرفی پویش‌ها و فرهنگ‌سازی در سطح جامعه مخاطب فدراسیون جهت افزایش فعالیت بدنی، افزایش شور و نشاط در میان مردم و افزایش سطح سلامتی نابینایان وکم بینایان  میباشد.

 

در ادامه این گفتگو محمد رضا مظلومی رییس فدراسیون  گفت: اهمیت همکاری همه ی دستگاه ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی مهم بوده و خوشبختانه اکنون این تعامل و هم افزایی بین دستگاه های مختلف بوجود آمده و همه باید در مسیری حرکت کنیم که این فرهنگ در بین مردم بوجود آید که ورزش همگانی هم یک نیاز روزانه است. در دوران پاندمی کرونا الگوی ورزش همگانی تغییر پیدا کرد بطوریکه با همکاری ورزشکاران سراسر کشور و  استفاده از فرصت فضای مجازی "پویش ها و چالش های ورزش در خانه "راه اندازی شد که با استقبال گسترده ای هم همراه بود.

این مقام مسئول  افزود : هر ورزشکاری که در حوزه ی همگانی وارد می شود می تواند برای وی پیشنیازی جهت ورزش قهرمانی باشد و باید از طریق آموزش دادن آن در جهت گسترش ورزش همگانی از سنین پایین و در سطح ابتدایی اقدام شود .

مظلومی در پایان اظهار داشت : در راستای اهمیت دادن به وظایف هیئتهای همگانی در سطح استانها نیز که از اولویت های این فدراسیون در سال 1403 خواهد بود بررسی فعالیت های استانها و گزارش مبسوط به فدراسیون  میباشد. هرچه رقابت در حوزه ورزش همگانی در استاهای زیر مجموعه فدراسیون بیشتر شود، مشارکت رده های سنی مختلف ارتقاء خواهد یافت و این مساله به بهبود وضعیت سلامت عمومی جامعه نابینایان وکم بینایان کمک خواهد کرد.

بهاره آب ستان سرپرست نایب رییسی بانوان نیز در این نشست افزود: با اشاره به اینکه اهمیت دادن به ورزش همگانی باعث می‌شود تا خانواده در شرایطی که شاهد تغییر سبک زندگی و فقر حرکتی نسبت به گذشته هستیم، بیشتر در فعالیت‌های ورزشی مشارکت داشته باشند.

به همین خاطر یکی از رویکردهای اصلی فدراسیون در سال 1403، توجه به ورزش همگانی است؛ چرا که با ورود جدی به این عرصه می‌توانیم نشاط مخاطبین نابینا وکم بینارا  تقویت کنیم .وی در ادامه ازاجرای  طرح سنجش ساختار قامتی زنان (طرحی برای اصلاح ناهنجاری‌های اسکلتی) به عنوان یکی از اقدامات موثر در راستای سلامتی بانوان یاد کرد و گفت: معقتدیم برای اینکه طرح سنجش ساختار قامتی بانوان بتواند تاثیرات خود را داشته باشد، باید شیوه ‌های مناسبی را دراجرای این طرح اتخاذ نماییم  و میبایست تمامی مسئولین همگانی استانها در این امر همراه با فدراسیون باشند.